Når du rejser hjem til Danmark

…og med hjem mener vi i denne kontekst hjem til Danmark. Her får du hjælp til alt lige fra spørgsmål om statsborgerskab over registrering i folkeregister, til SKAT og alle offentlige ydelser.

Familie i lufthavn

En guide til udlandsdanskere, som er på vej tilbage til Danmark

Uanset hvad andre siger, kan det være svært at vende hjem til Danmark efter flere år i udlandet. Om du har boet i en taglejlighed i New York og set lyset over Manhattan eller er stået op til en tårnhøj luftfugtighed i Borneos jungle, så vil mange af udfordringerne være de samme. Du har måske været udstationeret nogle år med din familie eller er vokset op i udlandet som barn af en udlandsdansker. Men nu er tiden kommet, hvor du ønsker at vende tilbage til Danmark.

Der er mange ting at forholde sig til, når man er hjemme igen. Derfor anbefaler vi, at du læser vores råd og vejledninger, samt at du henvender dig til de rigtige steder.

Du kan finde informationer om de forskellige emner i ‘Når du rejser hjem’ herunder.

Borgerservice

Bopæl i Danmark registreres normalt hos kommunerne. Det er de enkelte kommuners bogerserviceafdelinger, som håndterer langt de fleste registreringsopgaver.
Du kan få kontakt til borgerservice via nettet, f.eks. under den enkelte kommunes hjemmeside, via borger.dk eller ved at møde op personligt i dit lokale borgerservicecenter.
For at kunne bruge registreringsfunktionerne på borger.dk har du brug for en særlig adgangsløsning – MitID. Du kan få din MitID adgangsløsning via din bank, online på MitID.dk eller på dit lokale borgerservicecenter.

Herunder kan du læse om registrering af dine oplysninger i folkeregisteret:

Folkeregister

Er du tilmeldt folkeregistreret, bliver du automatisk optaget i Det Centrale Personregister (CPR). Det betyder at alle, der bor i Danmark, har et CPR-nummer og skal blot oplyse nummeret til folkeregistreret.

Har du derimod ikke boet i Danmark før, får du et CPR-nummer ved tilmeldingen til folkeregistret. CPR-nummeret følger dig resten af livet og benyttes i alle forhold, der har at gøre med det offentlige, pengeinstitutter, arbejdsgivere mv.

Hvis du bor i Danmark i mere end tre måneder, kan du som udgangspunkt tilmelde dig folkeregistret, og hvis du bor i Danmark i mere end 6 måneder, så har du pligt til at tilmelde dig.

Du har derudover også pligt til at melde din flytning senest fem dage efter, at du er flyttet til Danmark. Statsborgere fra tredjelande kan kun tilmelde sig folkeregisteret, hvis de har en gyldig opholdstilladelse.

For at blive registreret i folkeregisteret skal du som udgangspunkt have en bolig eller fast opholdssted i den kommune, hvor du vil flytte til, samt udfylde formularen ”Anmeld indrejse”, hvis du i forvejen har et CPR-nummer. Når du tilmelder dig folkeregistreret, bliver du automatisk optaget som medlem af den offentlige sygesikring og får samtidig tildelt en læge mv.

Anmeld flytning til Danmark fra et andet land.

Anmeld flytning til folkeregistret (internt Danmark).

Generelt om dobbelt statsborgerskab, generhvervelse og tab af dansk statsborgerskab

Det er nu tilladt at bevare sit danske statsborgerskab, mens man har statsborgerskab i et andet land.

Du kan her læse mere om dobbelt statsborgerskab og om generhvervelse af tabt statsborgerskab.

NemKonto

En NemKonto er en almindelig bankkonto, som de offentlige myndigheder benytter, når de skal udbetale penge til dig. Du vælger selv hvilken konto, du ønsker skal være din NemKonto.

Det offentlige udbetaler bl.a. restskat, pension, overførselsindkomst, løn og børnepenge til NemKontoen. Myndighederne har kun adgang til at overføre penge til NemKontoen og har hverken mulighed for at trække penge på kontoen eller se kontobevægelser.

NemKonto kan også bruges af private udbetalere. Det betyder, at du kan modtage løn, pension mv. fra private virksomheder på din NemKonto.
Virksomheder, som kører med denne ordning, skal have ret til at behandle personnumre. Du kan dog til hver en tid vælge udbetalinger til din NemKonto fra en privat virksomhed, hvis virksomheden i forvejen er godkendt til at behandle personnumre, ved at give den pågældende virksomhed samtykke til dette.

For at tilgå NemKontoen skal du bruge det fælles loginsystem ved navn MitID, som anvendes til både offentlige og private selvbetjeningsløsninger heriblandt din netbank. MitID består af et bruger-id og en adgangskode. Når du logger på, taster du først dit bruger-id og derefter din adgangskode.

Læs mere på Nemkonto‘s egen hjemmeside.

SKAT

Som udlandsdansker er der flere regler, du skal være opmærksom på omkring SKAT, når du vender hjem.

Læs videre

Bliv medlem af Danes Worldwide

Medlemsfordele

  • Adgang til alle artikler
  • Gratis juridisk rådgivning
  • Rabat på online danskundervisning og sommerskole
  • Eksklusive arrangementer og lokale netværk
  • Kun 70 kr. om måneden
Luk modal

Log ind

Har du glemt din kode?

Mail afsendt