Få et overblik over Danes Worldwides nyheder her

Pressemeddelelse om nye dagpengeregler

Danes Worldwides generalsekretær Anne Marie Dalgaards kommentarer til de foreslåede dagpengeregler i ny skatteaftale offentliggjort den 7. februar 2018:

”Danes Worldwide står helt uforstående overfor optjeningskravene til dagpenge i den nye skatteaftale. Som aftalen foreligger, vil det straffe tusindvis af danskere, der i de seneste mange år har opholdt sig mere end 12 måneder i udlandet og som hjemme igen på det danske arbejdsmarked eventuelt bliver ramt af arbejdsløshed. Det gælder fx danske forskere, der i en periode arbejder i en forskningsinstitution udenfor EU og som 5 år efter tilbagevenden til Danmark bliver arbejdsløse i en kortere eller længere periode.

Det samme gælder blandt andet de tusindvis af danskere, der er free movers og som er selvstændige eller har optjent international erfaring i lokale virksomheder i udlandet – erfaring, inspiration og netværk som Danmark har stor gavn af. Hvis danske statsborgere som disse efter nogle år vel hjemme i Danmark skulle blive ramt af sygdom eller arbejdsløshed, vil de med den foreslåede skatteaftale blive straffet både økonomisk og tryghedsmæssigt for at have vove springet og arbejdet i udlandet.

Skiftende regeringer og danske organisationer, virksomheder og uddannelsesinstitutioner har i de seneste mange år – og med særdeles god grund – opfordret danskere til at tage til udlandet for at forske, arbejde og på anden vis optjene internationale erfaringer samt etablere professionelle netværk. Alt dette er af uvurderlig værdi for blandet andet vores forskermiljøer dansk erhvervsliv og er i høj grad med til at fremtidssikre velfærden herhjemme. Derfor giver forslaget ingen mening.

Danes Worldwide opfordrer til, at man undersøger andre kriterier i forbindelse med eventuelle ændringer af Danmarks dagpengesystem.”

Til top

Danes Worldwide