Sagsbehandlingen er for dig der overvejer at flytte tilbage til Danmark sammen med din udenlandske ægtefælle. Eller for dig der gerne vil generhverve dit danske statsborgerskab. Eller er dit barn snart ved at fylde 22 år og skal søge om bevarelse af det danske statsborgerskab?
Når du skal ansøge inden for de nævnte og andre områder, kan processen virke uoverskuelig. Fx med at udfylde ansøgningsskemaer, kontakte relevante myndigheder – eller ganske enkelt med at forstå regler og retningslinjer. Mødet med det danske bureaukrati kan byde på mange udfordringer, især hvis du aldrig har prøvet det før.
Derfor vil Danes Worldwide gerne hjælpe, og vi tilbyder hjælp til følgende ansøgninger:
- Ansøgning om dansk statsborgerskab
- EU-registrering til EU-statsborgere
- Familiesammenføring efter danske eller EU-regler
Sagsbehandling inkluderer:
Når du køber sagsbehandling, så vil dette inkludere:
- Et møde, enten telefonisk eller fysisk, med juristen, hvor I gennemgår sagen.
- Svar på spørgsmål i forbindelse med udfyldning og indgivelse af ansøgningen.
- Juristen gennemgår ansøgningen og sikrer, at den er udfyldt korrekt.
- Gennemgang af al relevant dokumentation, som skal vedhæftes ansøgningen.
- Juristen agerer som partsrepræsentant mellem dig og den danske myndighed og sikrer en forståelig kommunikation.
- Overholdelse af alle deadlines under og evt. efter myndighedens sagsbehandling og afgørelse.
Hvad koster det?
Sagstype | Medlemmer | Ikke-medlemmer |
Familiesammenføring, ægtefælle/partner | DKK 8.500 | DKK 11.000 |
Familiesammenføring, tredjelandsbarn | DKK 4.500 | DKK 6.000 |
Familiesammenføring, forlængelse af ægtefællesammenføring for ægtefælle eller partner | DKK 4.000 | DKK 5.500 |
Familiesammenføring, fælles mindreårigt dansk barn | DKK 6.000 | DKK 8.000 |
Ophold for EU-borgere | DKK 2.500 | DKK 3.500 |
Bevis for dansk statsborgerskab | DKK 5.500 | DKK 7.000 |
Generhvervelse af dansk statsborgerskab | DKK 9.500 | DKK 12.000 |
Bevarelse af dansk statsborgerskab | DKK 7.000 | DKK 9.000 |
Vi gør opmærksom på, at der ved nogle ansøgninger skal betales et sagsbehandlingsgebyr til de danske myndigheder ved indlevering af ansøgning. Gebyret betales særskilt til myndigheden.
Du vil have hjælp til din ansøgning – hvordan gør du?
Du udfylder kontaktformularen for den sag, du ønsker hjælp til. Vores juridiske team vurderer derefter, om vi kan hjælpe dig. Det kan vi i de fleste tilfælde; dog kan der være helt særlige sager, som er så komplicerede, at de kræver en juridisk specialviden, som vi ikke kan tilbyde. Vi giver dig besked, om hvorvidt vi kan tilbyde sagsbehandling i din specifikke sag så hurtigt som muligt.
Vi begynder med et telefonisk eller fysisk møde mellem dig og en medarbejder i vores juridiske team, hvor I gennemgår sagen, og du får mulighed for at stille spørgsmål. Du får desuden det relevante ansøgningsskema og en guide med juristens bedste råd om, hvordan du udfylder ansøgningen.
Når du har udfyldt ansøgningen og samlet den relevante dokumentation, sender du det til os via vores sikre e-mail system, som garanterer en tryg forsendelse og opbevaring af dine dokumenter.
Vores juridiske team gennemgår nu din ansøgning og dokumentation for at sikre, at alt er udfyldt korrekt. Alt efter hvilken sagstype, der er tale om, vil vi enten indsende ansøgningen for dig eller guide dig i, hvordan du selv sender den til en dansk myndighed eller dansk repræsentation i udlandet.
Når myndighederne har færdigbehandlet din ansøgning, vil du afhængigt af sagstypen enten modtage afgørelsen direkte eller få den videreformidlet af os. Ved ansøgninger om familiesammenføring hjælper vi herefter med at holde styr på deadlines for beståede sprogtest.
Det er vigtigt at pointere, at Danes Worldwide ikke kan garantere det ønskede udfald af ansøgningen.
Har du nogen spørgsmål omkring sagsbehandling?
Hvis du har nogle spørgsmål i forbindelse med sagsbehandling, så kan du kontakte os på jura@danes.dk. Henvender du dig angående familiesammenføring, bedes du skrive til famsam@danes.dk.
Hvis du er medlem og ønsker at sende os fortrolige dokumenter, så kan du klikke her.
Telefon: (+45) 3332 0913
- Mandag: 9 – 16
- Tirsdag: 9 – 16
- Onsdag: LUKKET
- Torsdag: 9 – 16
- Fredag: 9 – 16
Hvis du ikke er medlem i forvejen og ønsker rådgivning, kan du blive medlem her.