“Jeg har altid læst danske børnebøger for hende, men på et tidspunkt måtte jeg kaste håndklædet i ringen og give op – jeg kunne simpelthen ikke selv lære hende at læse og skrive dansk! Vi måtte finde en løsning. Og så faldt jeg over Skoledansk.”
Fra skepsis til nærvær og menneskelighed
Som mange andre forældre var Sanne i starten bekymret for, om onlineundervisning kunne blive personligt nok:
“Jeg frygtede, at nærværet og menneskeligheden ville forsvinde, når det foregik på en skærm. Men det blev tværtimod meget hurtigt tydeligt, at lærerne formåede at skabe en tæt kontakt. Det føltes nærværende og var på samme høje niveau som i en dansk folkeskole.”
Hun blev positivt overrasket over, at undervisningen var så engagerende, og at hendes datter hurtigt knyttede sig til sine lærere.
Det har været den bedste og mest positive oplevelse. Jeg havde læst, at det var som dansk i folkeskolen, men følte mig ikke helt sikker. Men det var det virkelig!
Kæmpe ros til alle lærerne, de var virkelig dygtige.Sanne Edeling, mor til Leefke, elev i Skoledansk
Dygtige lærere med høj faglighed
En af de største positive overraskelser var, hvor mange lærere der faktisk var involveret, og hvor dygtige de var:
“Alle de lærere, vi har mødt, har været utrolig dygtige – lige fra vikarer til klasselærere. De har altid været tilgængelige, givet konstruktiv feedback og mødt min datter i øjenhøjde. Det har gjort en kæmpe forskel.”
Hun understreger, at Skoledansk ikke er tilfældige “sjove metoder” fra nettet, men reel undervisning forankret i danske folkeskoleprincipper.
Den danske metode giver fordele i andre fag
Skoledansk har ikke kun styrket Leefkes danske sprog. Hun har også taget den danske undervisningsmetode med sig ind i sin internationale skole.
Det viste sig som en uventet bonus, at dansk undervisningskultur kunne blive en styrke på tværs af sprog og lande:
“I Danmark lærer man at tænke kritisk, reflektere og analysere. De færdigheder har hun brugt i sine andre fag, fx tysk og spansk, hvor undervisningen ellers er mere præget af udenadslære. Det har givet hende en tydelig fordel.”
Sådan får du danskundervisning ind i jeres hverdag
Tips til andre forældre
Sanne deler sine bedste råd til andre familier, der overvejer Skoledansk:
- Lad det komme an på en prøve – start med en enkelt skoleperiode og se, om dit barn synes, det er spændende og bliver glad for det.
- Lav en fast struktur – find et fast tidspunkt hver uge, hvor danskundervisningen prioriteres. Gerne mens resten af familien laver kedelig ting som fx rengøring.
- Vær engageret – følg op i hverdagen med små sjove øvelser eller samtaler om undervisningens emner.
- Se filmene sammen – Danes-filmene i undervisningen er både underholdende og lærerige for hele familien. Nogle gange har vi se dem, mens vi spiser aftensmad.
Kendskab til Danmark og dansk kultur
For familien har det også været vigtigt, at undervisningen giver indsigt i kultur og samfund:
“Hun lærer ikke kun dansk grammatik og ordforråd – men også om dansk kultur og samfund. Det betyder, at hun kan snakke med om Danmark, når vi er på ferie, og at hun føler sig tæt forbundet til sit danske ophav.”
De samfundsrelevante temaer har holdt Leefke godt orienteret og givet hende lyst til selv at følge med i danske nyheder.
Struktur og motivation i hverdagen
For at få undervisningen til at fungere i hverdagen indførte familien faste rutiner:
“Vi lagde undervisningen ind i kalenderen hver lørdag fra 10–12. Det gav ro og struktur, og det betød, at vi ikke hele tiden diskuterede, hvornår det skulle passes ind. Hun læste dansk, mens vi andre lavede kedelige opgaver, som at handle ind eller gøre rent”
Denne faste rytme gjorde, at danskundervisningen ikke blev en stressfaktor, men en naturlig del af ugens program. Over tid tog Leefke selv strukturen til sig og begyndte at organisere sin egen kalender – en modenhed, hun også bruger i sin tyske skole.
Sannes rolle som forælder
Selvom lærerne har stået for undervisningen, har Sanne taget aktiv del i undervisningen – dog uden at “helikopterstyre”:
“Jeg har været engageret i det, hun har lært – men ikke ved at overtage undervisningen. Jeg har fx læst opgaver igennem og mindet hende om kommaer eller stavning, eller lavet små lege med det danske sprog i hverdagen, f.eks. når vi har dækket bord eller gået en tur. Det har gjort læringen sjov og naturlig.”
Hun fremhæver også, at kontakten til lærerne har været tæt og støttende: Hvis der har været udfordringer, har lærerne altid været til at tale med og fleksible ift. deadlines.
Eksamensbeviset – et vigtigt øjeblik
Efter flere års undervisning gennemførte Leefke 9. klasse i dansk med succes. Det var et stort øjeblik for både hende og familien:
“Da hun stod med beviset i hånden, sagde hun: ‘Nu kan ingen sætte spørgsmålstegn ved, om jeg er dansk.’ Det var en kæmpe sejr – både sprogligt, kulturelt og identitetsmæssigt.”
For Leefke er eksamensbeviset ikke kun et papir, men også en vigtig brik i forhold til at bevare sit danske statsborgerskab.
En investering i barnets fremtid
For Sanne er der ingen tvivl:
“Skoledansk har været en gave. Vores datter har fået sproget, kulturen og en undervisning på samme niveau som i Danmark – med lærere, der virkelig kan noget. Det er en investering i hendes fremtid.”
”Vi håber også, at det her 9.-klassebevis kan bruges som et bevis, når hun skal til at søge om at beholde sit danske statsborgerskab.”

Online Skoledansk 0.-9. klasse
Giv dit barn mulighed for at komme tilbage til skolesystemet i Danmark på alderssvarende niveau. Samtidig får dit barn undervisning i dansk kultur og hverdagsliv gennem de forskellige opgaver og videoer. Vi laver nye film hvert eneste år, så emnerne altid er aktuelle.
Vi er støttet af Børne- og Undervisningsministeriet og har erfarne dansklærere, som udvikler undervisningen.

