Han implementerer dansk arbejdskultur i Tyskland

Transportbranchen er international, men som ansat i Nordic Transport Group har danske Mads Gregersen ansvaret for at implementere den danske model i et tysk datterselskab. Både når det gælder arbejdsprocesser og medarbejderkultur.

fyr

Af Henrik Malmgreen

Da 26-årige Mads Gregersen i januar måned 2021 i bil nærmede sig Stuttgart for at begynde en ny periode i sit liv, var det nærmest en uhyggelig oplevelse. Sammenlignet med normale tider var motorvejen totalt øde, og det sidste stykke fra Fulda ned mod den sydtyske storby mødte han kun en håndfuld biler. Helt usædvanligt for det, der normalt er en af Tysklands travleste motorvejsstrækninger.

Enhver form for social omgang var næsten helt udelukket, så det var lidt svært at stifte nye bekendtskaber.

»Landet var stadig helt lukket ned på grund af Corona, og det var først hen over sommeren og efteråret, at tingene begyndte at normalisere sig. Så den første tid bød nærmest kun på arbejde eller at være hjemme i lejligheden. Enhver form for social omgang var næsten helt udelukket, så det var lidt svært at stifte nye bekendtskaber,« forklarer Mads Gregersen, som det næste år er udstationeret på en 3-års kontrakt for sit firma Nordic Transport Group.

Den danske model

Da han i 2016 var færdig med sin HHX-studentereksamen, vidste han ikke rigtig, hvilken karrierevej, han skulle sigte imod. Han valgte imidlertid at lytte til sin mor, der tidligere har arbejdet inden for transportbranchen og anbefalede ham at gå samme vej. Han blev ansat hos NTG Continent i hjembyen Kolding, hvor han startede sin speditør traineekarriere som blot 19-årig. Her arbejdede han så de næste godt og vel 4 år, inden han fik tilbuddet om at komme til Tyskland.

»Jeg arbejder nu som afdelingsleder i vores tyske datterselskab NTG Road, hvor jeg blandt andet har ansvaret for, at vores kunders transporter forløber som de skal og agerer, hvis et eller andet uforudset problem opstår. Jeg er hernede sammen med en god håndfuld andre danskere, og vores primære opgave er at implementere det, man kalde for den danske speditionsmodel hernede,« uddyber Mads Gregersen.

Selv om vi er i Tyskland, ligger Stuttgart rent geografisk så langt nede i landet, at vi er tættere på den sydeuropæiske medarbejderkultur end den danske.

Store kulturforskelle

Grundlæggende arbejder man i tysk spedition meget systemorienteret med en lidt kassebaseret tilgang til en række standardydelser, mens den danske model byder på højere grad af fleksibilitet og tilpasning til den enkelte kundes specifikke behov. Opgaven er langt hen ad vejen lykkedes, men ud over det at implementere danske arbejdsprocesser, er der også en stor opgave i at implementere den danske medarbejderkultur.

»Selve speditionsmodellen er implementeret, men der skal arbejdes videre med medarbejdernes tilgang til opgaverne. Selv om vi er i Tyskland, ligger Stuttgart rent geografisk så langt nede i landet, at vi er tættere på den sydeuropæiske medarbejderkultur end den danske,« fortæller Mads Gregersen, der ind til videre ikke har fortrudt, at han er gået ind i transportbranchen. Blandt andet fordi den senere kan blive et godt afsæt til nye oplevelser.

Når min kontrakt slutter næste år, tager jeg i første omgang nok hjem til Danmark og min danske kæreste, som jeg i øvrigt har mødt hernede.

Få masser af fordele som medlem

Som medlem af Danes Worldwide støtter du vores politiske arbejde for dine interesser som global dansker

Medlemsfordele

  • Gratis juridisk rådgivning og vidensbank
  • Rabat på bl.a. online danskundervisning og sommerskole
  • Eksklusive arrangementer og lokale netværk
  • Kun 70 kr. om måneden for hele familien

Klar til nye udfordringer

Om et års tid slutter hans kontrakt, og arbejdet med at tilpasse det tyske kontor til det, han kalder for det danske NTG-koncept er slut. NTG Road har kontorer andre steder i Tyskland og betjener lige som NTG Continent hjemme i Kolding det vesteuropæiske marked. Men Nordic Transport Group er som koncern desuden repræsenteret over det meste af verden, blandt andet i USA og Kina, så hvad fremtiden kommer til at bringe, vides ikke.

»Når min kontrakt slutter næste år, tager jeg i første omgang nok hjem til Danmark og min danske kæreste, som jeg i øvrigt har mødt hernede. Hun rejste desværre hjem i september, så lige nu køres vores forhold på distancen. Men jeg vil da bestemt ikke afvise, at jeg på et senere tidspunkt kunne finde på at tage mod nye udlandsudfordringer,« siger Mads Gregersen, der har fundet sig godt til rette i transportbranchen.

fyr
”Jeg har altid stræbet efter en ledende stilling, hvor arbejde med mennesker, strategiske og større retningsdefinerende beslutninger var en del af mine opgaver fremfor at arbejde med den daglige produktion og afvikling,” siger Mads Gregersen. Det ansvar har han nu fået som afdelingsleder i NTG Road i Stuttgart. I de to år, han har boet og arbejdet der, har han også udviklet sig personligt. (Foto: Privat)

Ikke tid til at kede sig

I fritiden benytter han de mange tilbud, som Stuttgart kan byde på som by, men han rejser gerne rundt i delstaten Baden Württemberg for at opleve såvel natur som kultur. Han rejser dog også gerne rundt i det øvrige Tyskland samt resten af Europa, da han synes, at Europæiske rejsedestinationer ofte undervurderes. Med Stuttgart som centraleuropæisk udgangspunkt er der masser af muligheder for oplevelser.

»Da jeg kom herned i 2021, og alt var lukket ned, var det hårdt psykisk. Baden Württemberg havde rigtig mange Coronatilfælde, og der var strenge restriktioner for hvem og hvor mange, man måtte omgås. Nu er der fuld gang i det sociale liv, og jeg spiller blandt andet fodbold et par gange om ugen. Som sagt er Stuttgart en stor, men dejlig by, så der er næsten ikke tid til at kede sig,« slutter Mads Gregersen.

Blå bog
Navn: Mads Gregersen.
Alder/by: 26 år og fra Kolding.
Uddannelse: Speditør.
Job/titel: Afdelingsleder i NTG Road.