Her lærer de yngre at være dansk

“Jeg er egentlig på vej på ingeniørskole i Paris, men Sommerskolen har fået mig til at forelske mig i Danmark.” Sådan lyder det blandt andet fra Zakary, der var med på Sommerskolen i 2022.

to unge drenge

Artiklen er oprindeligt bragt i Danes Worldwides trykte medlemsmagasin DANES i november 2022.

De unge mennesker kommer fra hele verden for at være med på Den Danske Sommerskole (oftest blot kaldet Sommerskolen) – men de har alle én ting til fælles: Danske rødder, som gerne skal vokse stærkere.

TEKST: MARIE VARMING, FREELANCEJOURNALIST

På en fodboldbane på Sydfyn løber omkring 190 unge mennesker rundt i sportstøj og lærer hinanden at kende i fællesskab. Det er en af de første dage på Sommerskolen 2022, og sproget blandt mange elever er stadig overvejende engelsk, selvom alle er her for at lære mere om Danmark og selvfølgelig blive bedre til dansk. For det er ikke alle, der er nået til helt at mestre sproget endnu. Men lysten til at lære de andre at kende og mulighederne for at lære og styrke sit danske mangler ikke.

”Jeg får nye venner, som jeg ser hver sommer”

To af eleverne har taget sig tid til at tale lidt med DANES om, hvorfor de er der. Zakary er 17 år og bor til dagligt i Paris med sine forældre. Han er kvart dansk – ’på papiret’.

Min søster ser stadig de venner, hun fik på Sommerskolen, da hun gik her.

”Min bror var på sommerskolen et par år, og han sagde så mange gode ting om det. Han mødte mange dejlige mennesker og havde det sjovt. Derfor prøvede jeg også selv et par gange, og nu ser jeg frem til hver sommer, hvor jeg skal lære at være dansker,” smiler Zakary de Ribier Mazouni.

Hans historie minder lidt om George Christiansens. Han er 15 år og kommer fra West London, og lige som Zakary er han foreløbig mest komfortabel på engelsk, selv om han er her for at lære dansk.

”Min far gik her selv, da han var på min alder, og min ældre søster er her også og har fortalt om alt det dejlige, hun oplever på Sommerskolen. Derfor kom jeg på her for første gang sidste år.”

landeskilte

”Og så får jeg nye venner, som jeg ser tre uger hver sommer. Min søster ser stadig de venner, hun fik på Sommerskolen, da hun gik her,” siger George, mens Zakary nikker.

Han har også et bud på, hvad der gør sommerskolen særlig.

”Vi er alle sammen meget forskellige og kommer fra hele verden, men vi har også alle sammen én ting, der binder os sammen – et link – og det er, at vi er lidt danske,” siger George som selv er trekvart britisk og kvart dansk og har engelsk pas.

”Det er et svært sprog, men lærerne gør det nemt”

Drengene er rørende enige om, at selv om de kommer fra to forskellige skolesystemer, så er Den Danske Sommerskole noget anderledes, for her lærer man noget samtidig med, at man har det sjovt.

”I London går vi med uniform, og man taler ikke så meget med sine lærere. Klasserne i London er også meget større end her, og lærerne er også anderledes. De er unge og energiske og minder mere om os selv i alder end de lærere, jeg kender hjemmefra.”

Zakary nikker.

”Her har vi også indflydelse på, hvad der sker i timerne. I Paris er det mere udenadslære og skrivning, og man sidder som regel i klasselokalet fra klokken 8 til 17 hver dag, hvorimod vi her kommer på ture og laver lege om eftermiddagen.”

I morges sang vi Jutlandia og vores favorit, som vi står og synger med hinanden i armene: ’Sådan nogle som os har jo brug for en kæreste’.

At det både er sjovt og lærerigt at være på Sommerskolen er der ingen tvivl om.

”Da jeg kom hertil sidste år, kendte jeg intet til dansk, men da jeg kom retur til London, kunne jeg ’basic conversation’. Så nu taler jeg også lidt dansk hjemme med min far, og han lærer mig nye ord,” siger George.

Familie-sommerskolen julefest 2022_05

Verdens bedste sommer med dansk sprog og kultur

Sprogskole, undervisning om dansk kultur, sjove og kreative aktiviteter – og stedet, hvor livslange venskaber begynder.

Tag med på vores sommerskoler for børn og unge mellem 10-17 år eller Familie-Sommerskolen for forældre og bedsteforældre med børn mellem 6-13 år.

Læs om Den Danske Sommerskole

Det kender Zakary også, for han får efterhånden talt lidt dansk med sin mor hjemme i Paris, og det vil han gerne fortsætte med.

”Man glemmer lidt det danske i løbet af året, men sommeren efter bliver man endnu bedre, end man var i forvejen,” forklarer George.

Det er ikke kun grammatik og ordforråd, som drengene får trænet. Det er også dansk kultur helt ned i detaljen.

”Ja, vi får for eksempel danske snacks. Hvad er det nu det hedder, det der sure mælk med biscuits,” spørger George og leder desperat i sit ordforråd efter ordene koldskål med kammerjunkere.

”Ja, og rugbrød med pålæg og Faxe Kondi,” tilføjer Zakary. Derudover synger de en del danske sange.

”I morges sang vi Jutlandia og vores favorit, som vi står og synger med hinanden i armene: ’Sådan nogle som os har jo brug for en kæreste’ med Kim Larsen,” siger Zakary. Han bliver en smule rød i kinderne, da han hører, at det retteligt er Lars Lilholt, som er ophavsmand til den gamle sang.

Drengene er dog enige om, at det sværeste ved dansk er udtalen, for selv om de har det med sig i generne, og Zakary endda også taler arabisk og fransk, så har det danske sprog lyde, som man lige skal vænne sig til at få frem.

”Det er et svært sprog, men lærerne gør det nemt for os, og jeg udfordrer hele tiden mig selv i at tale det,” siger Zakary.

Men de lærer faktisk også mere end at tale dansk. De lærer, hvordan vi i Danmark strukturerer vores arbejde i for eksempel gruppearbejde og stafetter, og det er meget anderledes, end hvad de er vant til fra deres hjemlande.

Op ad bakke

Det er naturligvis ikke uden et større opbud af lærere, når børn og unge fra hele verden indtager Sommerskolen i 17 dage. I år er der således sammenlagt 64 lærere og aktivitetsledere fordelt over Sommerskolens tre afdelinger til at sørge for, at både skoledagen og fritiden bliver sjov og tryg for de i alt 499 deltagere.

En af lærerne er Josephine Halle, som har arbejdet som lærer på en friskole men for tiden læser pædagogisk psykologi på Danmarks Pædagogiske Universitet. Hun bruger en stor del af sin sommerferie på at undervise i begynderdansk, og det elsker hun.

lærerinde

”Der er en meget stejl læringskurve på det hold,” slår hun fast. De 12-13 elever, hun har i klassen, kan i forvejen kun få ord dansk, men de er topmotiverede for at kunne lære det, så de går til stålet og arbejder med sproget intensivt i næsten tre uger.

”Men de lærer faktisk også mere end at tale dansk. De lærer, hvordan vi i Danmark strukturerer vores arbejde i for eksempel gruppearbejde og stafetter, og det er meget anderledes, end hvad de er vant til fra deres hjemlande.”

”Mange af eleverne i min klasse har ambitioner om at læse i Danmark en dag, og der er et godt stykke vej, fordi holdet jo er på begynderdansk – men det er starten til at lære sproget og starten på et netværk.

Mange vil for eksempel også gerne bruge dansk til at få tættere relationer til deres danske bedsteforældre.”

På Sommerskolen er der jævnligt ture ud af huset, for eleverne skal ud og opleve Danmark. Der er bl.a. Tivoli-ture, bondegårdsbesøg og dage ved stranden.

”Det giver mig så meget som lærer at arbejde med denne unikke målgruppe. Man finder den ikke andre steder. Jeg kan mærke, at eleverne gerne vil rykke sig, og deres spørgsmål om dansk udfordrer mig som lærer. I går var der for eksempel en elev, der spurgte mig, hvorfor vi svarer ”jo” i stedet for ”ja” på dansk nogle gange. Det måtte jeg lige tænke over, for det er der ingen andre elever, der spørger om,” siger Josephine Halle.

På Sommerskolen er der jævnligt ture ud af huset, for eleverne skal ud og opleve Danmark. Der er bl.a. Tivoli-ture, bondegårdsbesøg og dage ved stranden. Her får de også brugt det, de lærer i timerne.

”Vi har for eksempel spillet fisk i timerne, hvor eleverne har lært at sige ”Må jeg bede om alle dine niere”. Forleden fortalte en elev mig stolt, at han selv havde bedt om en is i en butik.”

”Det er sådan, vi lærer sproget. Ved at spørge hinanden, hvad ting hedder, tale om mad i spisesalen og lege på dansk og så videre.”

”Det er en sjov blanding af noget meget basalt sprog, som denne gruppe teenagere skal lære, men de kan godt lide quiz, stafetter og mundtlige præsentationer, og det gør det mindre ’babyagtigt’ for dem at lære.”

Heldigvis lægger den danske undervisningskultur op til en del kreativitet, og det går rent ind hos Josephines elever.

”De er jo i forvejen gode til IT, teknik og musik, så det er nemt at få dem til at lave film og lave voiceovers på dansk.”

Hvis vi for eksempel kommer gående på gangen og hører engelsk, siger vi ”Hov, hvilket sprog er det nu?”

Indimellem – specielt i starten – er engelsk som nævnt dog det dominerende sprog blandt eleverne på Sommerskolen, for de unge mennesker vil så gerne connecte med hinanden, men deres danskkundskaber rækker ikke til det.

skilt med danmarksflag

”Vi voksne taler altid dansk og oversætter kun det vigtigste til engelsk. Vi indskærper også over for dem, at de skal tale mest muligt dansk på Sommerskolen. Hvis vi for eksempel kommer gående på gangen og hører engelsk, siger vi ”Hov, hvilket sprog er det nu?” Men vi er også nødt til at tage hensyn til, at de er en stor flok som har hjemme over hele kloden, og en del kan ikke ret meget dansk i forvejen.”

I dag har Josephines klasse netop arbejdet med at præsentere sig selv på dansk, og hun håber derfor, at aftenen vil gå med, at eleverne øver sig på hinanden.

Et hold for enhver

Sommerskolen er opdelt efter elevernes udgangspunkt; Tilbage til Danmark-holdet er for de ældste elever, som er på vej til at flytte til Danmark og derfor besøger kollegier og efterskoler og kigger på uddannelser, mens de finpudser det dansk, de kan i forvejen. Så er der et konfirmandhold med tilhørende præst, som skal konfirmeres denne sommer.

Jeg er egentlig på vej på ingeniørskole i Paris, men Sommerskolen har fået mig til at forelske mig i Danmark.

Der er også et hold for de elever, som skal tage 9. klasses afgangsprøve denne sommer, og til sidst er der de almindelige hold, som så igen inddeles i tre niveauer – ikke efter alder, men efter sprogkundskaber (Begynderdansk, Basisdansk og Skoledansk, red.).

Om aftenen når eleverne går tilbage til deres værelser, bor de dog med andre på deres alderstrin, da de går i klasser med blandede alderstrin. De ældste elever er på Bernstorffsminde Efterskole på Sydfyn, mens de yngre er indlogeret på Balle Efterskole ved Vejle.

Dagen kører efter en ganske fast rutine, idet man starter med fælles morgenmad i spisesalen. Så er der to modulers danskundervisning og frokost i spisesalen. Derefter er der eftermiddagsaktiviteter, som aktivitetslederne står for. De arrangerer også den daglige morgenmotion og aftenprogrammet, som for eksempel kan være bålaften eller udflugter eller lege.

George og Zakary er enige om, at de ikke kun er på Sommerskolen for sjov. Der er en dybere mening med at lære dansk sprog og kultur at kende.

Jeg ved ikke, hvad jeg vil, når jeg skal vælge studie, men jeg kan godt lide tanken om, at jeg holder dørene åbne til Danmark.

”Jeg vil gerne lære dansk, så jeg en dag kan læse videre her. Lige nu er sproget det eneste, der forhindrer mig i at læse videre i Danmark. Jeg er egentlig på vej på ingeniørskole i Paris, men Sommerskolen har fået mig til at forelske mig i Danmark, så måske vil jeg faktisk hellere læse her en dag.”

George er enig.

”Jeg ved ikke, hvad jeg vil, når jeg skal vælge studie, men jeg kan godt lide tanken om, at jeg holder dørene åbne til Danmark,” siger George, som lige nu ser frem til aftenens store aktivitet – lagkageløb.