Af Henrik Malmgreen
Under Coronakrisen lukkede flere hundrede tusinde fabrikker i Kina, og mange af dem er aldrig siden genåbnet. Men Ulla Hentzes lille skofabrik med otte ansatte i Fuzhou på Kinas østkyst med Taiwan som nærmeste nabo klarede skærene.
Det er nu 15 år siden, jeg etablerede fabrikken, og den er blevet mit professionelle hjertebarn.
Byen ligger i Fujian provinsen, og selv om der selvfølgelig var perioder med nedlukning, formåede Ulla Hentze at holde på sine medarbejdere. Under Coronakrisen var hun selv i Danmark og tog et ekstra job for at kunne sende løn til sine ansatte.
»De skulle jo have noget at leve af, så jeg gjorde alt, hvad jeg kunne for at de fik deres løn, selv om de skulle holde sig hjemme og ikke måtte arbejde. Det er nu 15 år siden, jeg etablerede fabrikken, og den er blevet mit professionelle hjertebarn. Mine ansatte og jeg har ganske enkelt fået et enestående forhold,« forklarer Ulla Hentze, der dengang rejste til Kina sammen med sin dengang 10-årige datter Lulu for at prøve noget nyt.
Det startede med paraplyer
At hun flyttede til Kina for at starte sin fabrik, var lidt af en tilfældighed. Ikke at hun har noget imod det, for i hendes optik byder livet på mange uforudsete begivenheder, og opstår en spændende mulighed, er det bare med at gribe den.
Ulla Hentze er uddannet som designer fra Det Kongelige Akademi, lige som hun er uddannet tilskærer, og i en periode drev hun sit eget skrædderi, men har ligeledes arbejdet en del med kunst og design.
»Jeg har f.eks. produceret paraplyer med kunst og har blandt andet leveret 6.000 paraplyer til DSB udsmykket af Henrik Nordbrandt. De blev solgt i DSB’s billetsalg, og selv om jeg havde en aftale med en producent, meldte denne fra men rådede mig til i stedet at kigge mod Kina. Siden fik jeg lyst til mere og undersøgte mulighederne for at producere sko,« uddyber Ulla Hentze, der hurtigt fandt ud af, at kineserne er både dygtige og flittige håndværkere.
Til Kina med datteren i hånden
Skoeventyret begyndte med en kollektion af kinasko i alskens farver, som hun præsenterede for Netto-kæden. Det resulterede i en ordre på 10.000 par sko, som hun placerede på en fabrik i Kina.
Vores speciale er sko, der er tilpasset specifikt til den enkelte forbruger. Derfor har jeg i dag et samarbejde med en række fodterapeuter i Danmark, hvor vi ved hjælp en 3D-scanning af kundens fødder kan producere et par sko, der passer perfekt.
Selv om 10.000 par sko lyder af en del, er det på de breddegrader ikke ret meget, og Ulla Hentze fandt ud af, at det måske ikke var masseproduktion, hun skulle satse på. I stedet etablerede hun sin egen fabrik, hvor man i dag har specialiseret sig i skræddersyede sko.
»Jeg fik problemer med at styre produktionen, fordi jeg var en alt for lille spiller i branchen, og derfor valgte jeg en helt anden tilgang til produktionen. Jeg besluttede mig for at flytte til Kina og starte min egen fabrik. Det var noget af et spring, men min datter syntes, det lød spændende, og så tog vi afsted. Selv om det var med nogen bæven i maven, at beslutningen blev taget, lykkedes projektet, og jeg har bestemt ikke fortrudt,« siger Ulla Hentze, der jævnligt holder foredrag om sit erhvervseventyr.
Få masser af fordele som medlem
Som medlem af Danes Worldwide støtter du vores politiske arbejde for dine interesser som global dansker
Medlemsfordele
- Gratis juridisk rådgivning og vidensbank
- Rabat på bl.a. online danskundervisning, sommerskole og sagsbehandling
- Eksklusive arrangementer og webinarer
- Lokalt netværk med andre danskere i dit område
- Kun 70,- pr. mdr. for hele familien
Speciale i skræddersyede sko
Hun oplevede meget stor opbakning i sit projekt, og sammen med lokale fra Fuzhou lykkedes det hende både at finde egnede faciliteter og få købt det nødvendige produktionsudstyr. Over årene har hun udviklet et meget tæt venskab med sine ansatte og går meget op i, at de har det godt.
Som person er jeg standhaftig og målrettet, og har jeg sat mig et mål, går jeg efter det i en grad, hvor mange andre måske ville have givet op.
Selv om der også er ansat mænd på fabrikken, hedder den Women Power Factory, og brandet er døbt Women Power Shoes. I dag sker salget udelukkende i Danmark, men Ulla Hentze har lagt fremtidsplaner.
»Vores speciale er sko, der er tilpasset specifikt til den enkelte forbruger. Derfor har jeg i dag et samarbejde med en række fodterapeuter i Danmark, hvor vi ved hjælp en 3D-scanning af kundens fødder kan producere et par sko, der passer perfekt. På den baggrund har vi også kastet os over at producere ortopædisk fodtøj, og jeg er ret sikker på, at det er et koncept, vi over tid også vil kunne få succes med i Kina,« beretter Ulla Hentze.
Er standhaftig af natur
Selv kalder hun Women Power Factory for en virksomhed, hvor alle deltager aktivt i udviklingen af såvel den som produkterne, og derfor opholder Ulla Hentze sig i perioder i Kina.
Ud over det kinesiske hjemmemarked har hun nemlig også en ambition om at udvide til flere andre lande i Europa, og selv om man kan udrette meget gennem virtuelle møder, er hun i perioder nødt til at være på fabrikken for at overvåge produktionen.
»Som person er jeg standhaftig og målrettet, og har jeg sat mig et mål, går jeg efter det i en grad, hvor mange andre måske ville have givet op. Blandt andet besluttede jeg i en alder af 59 år at tage kørekort til motorcykel, og selv om jeg dumpede flere gange, lykkedes det til sidst, så i dag har jeg min egen motorcykel og er blandt andet kommet helskindet over Stelvio-passet i Italien og gennem dets 88 hårnålesving,« smiler Ulla Hentze.
Blå bog:
Navn: Ulla Hentze.
Alder/by: 63 år og fra København.
Uddannelse: Designer og tilskærer.
Job/titel: Driver virksomheden Women Power Factory.