Klaus fra Amager lærer virksomheder at tænke internationalt

Gennem den seneste halve snes år har 40-årige Klaus Wehage både arbejdet og drevet virksomhed i Silicon Valley. Her lærer han virksomheder, store som små, at tænke globalt.

Klaus Wehage

Af Henrik Malmgreen

Når man tænker på store og succesfulde virksomheder som Microsoft, Apple, Google samt Amazon, kan det undre, at en dansker skal lære amerikanerne at tænke globalt. Ikke desto mindre er det tilfældet for 40-årige Klaus Wehage, der gennem den seneste halve snes år har været en del af såvel opstarts- som techmiljøet i Silicon Valley. I hans optik er mange amerikanske virksomheder i virkeligheden hjemmefødninge.

»Man kan selvfølgelig ikke generalisere, men mange virksomheder tænker først på hjemmemarkedet og har svært ved at tænke internationalt samt globalt. Det hjælper vi dem med. Vi arbejder dog ikke kun med amerikanske virksomheder, og gennem årene har jeg gennem min virksomhed, 10X Innovation Lab, supporteret mere end 1500 opstartsvirksomheder fra hele verden,« forklarer Klaus Wehage.

Måtte ud i verden igen

Lige siden han var ung, har han været fascineret af den internationale forretningsverden, så studier i Business Language and Culture ved CBS i København var en god ballast for ham, da han satte kursen mod udlandet. Blandt andet arbejdede han en tid for Carlsberg i Vietnam, hvor han med base i Hanoi hjalp bryggerigiganten med at lancere nye produktstrategier. En periode var han derefter hjemme i Danmark.

»Men jeg kunne mærke, at jeg skulle ud igen, og jeg søgte derfor ind på Hult International Business School i San Francisco, hvor jeg tog en MBA i International Business for at rette mit fokus mod innovation og iværksætteri. Siden blev jeg ansat i non-profit organisationen Silicon Valley Forum som Business Development Manager, hvor jeg arbejdede med det lokale økosystem i Silicon Valley,« uddyber Klaus Wehage.

Problemet for mange virksomheder er, at de laver de samme fejltagelser igen og igen. Blandt andet at man ikke forstår at hyre de rigtige folk til at håndtere den internationale ekspansion.

Tog sin egen medicin

Erfaringen fra de mange acceleratorprogrammer gav ham for godt fire år siden modet på at starte egen virksomhed i det amerikanske. Det gjorde han sammen med den amerikanske medstifter Aaron Mcdaniel, der er en del af fakultetet på Berkeley’s Haas School of Business, hvor han underviser i entrepreneurship. Det burde være et godt afsæt for det videre arbejde med innovation og iværksætteri.

»Det har det bestemt også været, og man kan vel sige, jeg tog min egen medicin, da jeg for godt fire år siden selv startede en acceleratorvirksomhed, der i dag arbejder globalt. Problemet for mange virksomheder – store som små – er nemlig, at de laver de samme fejltagelser igen og igen. Blandt andet at man ikke forstår at hyre de rigtige folk til at håndtere den internationale ekspansion,« beretter Klaus Wehage.

Gennem en halv snes år har Klaus Wehage (forrest) arbejdet med innovation og iværksætteri i Silicon Valley. Det fortsætter han med en årrække endnu, men han har også blikket rettet mod såvel Asien som Afrika. Især i Afrika ser han et stort potentiale for opstartsvirksomheder. Hans bog er blevet Wall Street Journal Bestseller. (Foto: Privat)

Vigtig virksomhedskultur

Det handler nemlig ikke kun om at være innovativ samt at have nogle spændende og interessante produkter eller ydelser. Det er faktisk endnu vigtigere at have den rette tilgang til de markeder, man ønsker at træde ind på, mener Klaus Wehage. Det betyder, at i hans optik er innovation nødt til at gå hånd i hånd med såvel virksomhedskultur som det rette mindset for ekspansion.

»De seneste to år har jeg arbejdet på en ny bog, som netop har fokus på international ekspansion, og hvordan man opbygger en global virksomhed. Sammen med Aaron Mcdaniel har jeg interviewet mere end 400 internationale ledere fra techvirksomheder, og resultatet er bogen Global Class – The Playbook for Building a Global Company,« fortæller Klaus Wehage.

Få masser af fordele som medlem

Som medlem af Danes Worldwide støtter du vores politiske arbejde for dine interesser som global dansker

Medlemsfordele

  • Gratis juridisk rådgivning og vidensbank
  • Rabat på bl.a. online danskundervisning, sommerskole og sagsbehandling
  • Eksklusive arrangementer og webinarer
  • Lokalt netværk med andre danskere i dit område
  • Kun 70,- pr. mdr. for hele familien

Til minde om sin afdøde bror

Undertitlen er How the World’s Fastest-Growing Companies Scale Globally by Focusing Locally, og bogen er blevet anbefalet af en række førende erhvervsledere. For Klaus Wehage har den imidlertid en helt speciel samt meget personlig betydning. Den er nemlig dedikeret til hans bror Anders Wehage, der i 2009 mistede livet som tilfældig forbipasserende ved et skuddrama under bandekrigen i København.

»Så sent som en uge før, han døde, sagde Anders til mig, at han var sikker på, jeg ville gøre international karriere. Hans meningsløse død var meget tæt på at få mig til at droppe alle planer, men den sætning fra min bror har hjulpet mig til at holde fokus på min drøm om at skabe en internationale karriere,« slutter Klaus Wehage, der i dag er amerikansk gift og har to sønner på 3 og 5 år. Måske han en dag retter sit fokus på Asien eller Afrika, men ind til videre er det altså USA, der er hans boldgade.

Blå bog
Navn: Klaus Wehage
Alder/by: 40 år og fra Amager
Uddannelse: MBA i International Business
Job/titel: Direktør i og medstifter af 10X Innovation Lab