Hun profilerer dansk miljøteknologi i USA

Selv om USA kan virke som et usikkert og volatilt marked at træde ind på, er erhvervsklimaet ifølge Mille Munksgaard fra Dansk Industris kontor i New York særdeles attraktivt. Især for de danske virksomheder, der har specialiseret sig i grønne teknologier.

Mille Munksgaard

Når man følger med i nyhederne hjemme fra Danmark, kan det godt synes som om, USA er et usikkert marked for danske virksomheder at træde ind på. Forstået på den måde, at det er et land, hvor det i høj grad er den siddende præsident, der afgør, hvilken vej de erhvervspolitiske vinde blæser.

Interessen for danske løsninger og teknologier er stor, og mulighederne for danske virksomheder er attraktive.

Knapt nok havde tidligere præsident Trump kastet Paris aftalen på møddingen, før den nuværende præsident Biden meldte USA tilbage i Paris-aftalen.

»Det er forståeligt, hvis man som dansk virksomhed anser USA som et komplekst marked, med begrænset gennemsigtighed, men den erhvervspolitiske konsensus er stabil. Vores forventning er, at USA fortsat vil være det vigtigste eksportmarked, og vi forventer at eksporten vil vokse. Derfor er der ingen grund til, at danske virksomheder ikke prøver lykken. Potentialet er for attraktivt til ikke at gøre forsøget.«

Sådan siger Mille Munksgaard, der er ansat på Dansk Industris kontor i New York.

Gøder jorden for danske virksomheder

Hun har titel af Director of Strategy and Projects og hjælper danske virksomheder med at navigere i amerikanske forhold, så de er rustet til at få succes.

Når det gælder grøn omstilling i kampen mod klimaforandringer, er det en kamp, vi er fælles om, og danske virksomheder har de helt rette kompetencer og viden.

Hun har med andre ord til opgave at gøde jorden for de danske virksomheder, som vælger at etablere sig eller vækste deres forretning på den anden side af Atlanten. Især inden for grøn omstilling samt miljøteknologi er der store muligheder, og de største danske aktører er for længst etableret, men også blandt de mindre og mellemstore er der interesse.

»USA er et eksportmarked, som er præget af stor diversitet, også politisk, men det er rent faktisk lykkedes os på vegne af dansk erhvervsliv, at indgå stærke samarbejdsaftaler med flere amerikanske stater, blandt andre New York, som styrker profileringen af og afsætningsmulighederne for dansk erhvervsliv. Interessen for danske løsninger og teknologier er stor, og mulighederne for danske virksomheder er attraktive,« fortæller Mille Munksgaard.

USA investerer massivt i grøn teknologi

Selv om der især er gode muligheder for såvel store som små og mellemstore virksomheder, som har specialiseret sig i grønne teknologier og løsninger, er USA i hendes optik også interessant for en lang række andre virksomheder i andre brancher, men hun medgiver, at det kan være krævende at skulle navigere i et scenarie, der lige nu er præget af politisk turbulens, krig og økonomiske kriser.

Det kræver helt særlige evner og en åbenhed at forstå behov og udfordringer på tværs af landegrænser, men det har danske virksomheder evnet.

Ikke desto mindre er USA fortsat Danmarks største eksportmarked.

»Meget tyder på, at det kan det fortsat være. Præsident Biden lancerede i efteråret Inflation Reduction Act, som er den største grønne investeringspakke nogensinde, så man kan roligt konstatere, at der investeres massivt i USA inden for et område, hvori mange danske virksomheder har løsningerne. Når det gælder grøn omstilling i kampen mod klimaforandringer, er det en kamp, vi er fælles om, og danske virksomheder har de helt rette kompetencer og viden,« uddyber Mille Munksgaard.

Få masser af fordele som medlem

Som medlem af Danes Worldwide støtter du vores politiske arbejde for dine interesser som global dansker

Medlemsfordele

  • Gratis juridisk rådgivning og vidensbank
  • Rabat på bl.a. online danskundervisning, sommerskole og sagsbehandling
  • Eksklusive arrangementer og lokale netværk
  • Kun 70 kr. om måneden for hele familien

Et spændende og udfordrende job

Hun har tidligere boet og arbejdet i Bruxelles, hvor hun var ansat i WindEurope, den europæiske interesseorganisation for vindsektoren. Siden 2017 har hun været ansat i Dansk Industri, og interessen for eksport samt internationalisering, og strategisk forretningsudvikling ligger hende meget på sinde.

Man skal prøve at få tryktestet sit værdisæt og få sat sin livsopfattelse samt de trygge rammer, man er vant til hjemmefra, i perspektiv.

Danmark er en lille åben økonomi og er afhængig af at sælge til udlandet. Derfor synes hun, at miljøteknologi er en god businesscase at sælge ind til det amerikanske marked

»Det kræver helt særlige evner og en åbenhed at forstå behov og udfordringer på tværs af landegrænser, men det har danske virksomheder evnet. For mange virksomheder er USA deres andet hjemmemarked, og det er vi grundlæggende glade for. Uden eksport var Danmark ikke et velstående samfund, og det at understøtte et globalt mindset samt se mulighederne for danske virksomheder, er for mig meget meningsfyldt,« siger Mille Munksgaard.

Mille Munksgaard
Henrik Malmgreen talte med Mille Munksgaard, mens hun har hjemme på en kort visit. Her er hun fotograferet i Dansk Industris hovedsæde i København, inden hun atter satte kursen mod kontoret i New York. (Foto: Privat)

Det er sundt at trykteste sit værdisæt

Hvornår det er tid at vende næsen hjem mod Danmark, tør Mille Munksgaard ikke spå om, men udtrykker det på den måde, at hun bestemt ikke er færdig med USA endnu.

Det er aldrig den lette løsning at rejse ud, er hendes opfattelse. Det er altid mere kompliceret end at blive hjemme, men Mille Munksgaard synes, det er vigtigt, at man kaster sig selv ud på det dybe vand.

»Man skal prøve at få tryktestet sit værdisæt og få sat sin livsopfattelse samt de trygge rammer, man er vant til hjemmefra, i perspektiv. Det er med andre ord sundt at begive sig ud på den rejse, og jeg synes, at mine år i udlandet bogstavelig talt har været en rejse, hvorpå jeg er blevet klogere på mig selv, og har fået opbygget en masse kompetencer,« slutter Mille Munksgaard.

Blå bog

Navn: Mille Munksgaard.
Alder: 29 år
Uddannelse: Bachelor- og kandidatgrad fra Copenhagen Business School
Job/titel: Director of Strategy and Projects.