Danske godnathistorier er ikke nok

Da familien Agersted flyttede tilbage til Danmark fra Paris, og deres sønner på henholdsvis 9 og 12 år begyndte i en dansk folkeskole efter tre år på en international skole uden danskundervisning, oplevede de, at især den yngste var bagud i dansk – særligt på læsefronten. ”Det er ikke spor usædvanligt”, siger Danes Worldwides undervisningschef om elevers (gen)møde med Danmark.

godnatlæsning

Artiklen er oprindeligt bragt i Danes Worldwides trykte medlemsmagasin DANES i november 2022.

I 2018 flyttede familien Agersted, der består af far Peter og mor Lise samt sønnerne Felix og Louis, som dengang var seks og ni år, til Paris. Peter var udsendt for TotalEnergies og Lise passede sin selvstændige konsulentvirksomhed og læste samtidig en MBA, mens familien boede i den franske hovedstad.

Familien havde boet i Qatar fra 2010-13, men da var drengene så små, at de ikke kunne huske, hvordan det var. Fra 2013-18 boede familien igen i Danmark. Så det mest spændende for drengene var naturligvis at skulle gå på en international skole. Louis begyndte i 3. klasse og Felix i 1. klasse.

Også det faglige niveau var klart højere end i en dansk folkeskole.

Lise Agersted, medlem af Danes Worldwide

En svær overgang

Overgangen til den internationale skole ICS Paris International School var svær, erindrer Lise.

”Det første år var hårdt – benhårdt. Drengene blev hentet af skolebussen klokken otte om morgenen, og de var først hjemme ved femtiden om eftermiddagen. Og ud over at al undervisning foregik på engelsk, var der også obligatorisk franskundervisning hver dag. Også det faglige niveau var klart højere end i en dansk folkeskole. Samtidig var de ikke så gamle, at de havde haft engelsk på skemaet i Danmark, så det var to helt nye sprog, de blev kastet ud i at lære.”

Derfor besluttede forældrene, at det måtte være rigeligt. Faktisk tilbød Den Danske Kirke i Paris danskundervisning hver onsdag eftermiddag, når man har tidligt fri fra skole i Frankrig. Men det var ikke et tilbud, familien benyttede sig af. Lise uddyber:

”Dels følte vi, at drengene havde behov for et pusterum i en ellers tætpakket uge, dels ville vi få en stor udfordring med hensyn til transport, da undervisningen foregik et pænt stykke fra, hvor vi boede.”

Vi talte selvfølgelig dansk derhjemme, og vi gjorde meget ud af at læse godnathistorier for børnene på dansk.

Lise Agersted, medlem af Danes Worldwide

”Vi havde tre vildt spændende år i Paris,” siger Lise. Og selv om det ikke blev til decideret danskundervisning til børnene, så var det danske sprog en naturlig del af hverdagen.

”Vi talte selvfølgelig dansk derhjemme, og vi gjorde meget ud af at læse godnathistorier for børnene på dansk. Til gengæld ved vi, at vi har givet drengene nogle oplevelser, som de ikke havde fået, hvis vi var blevet hjemme – oplevelser, som forhåbentlig har gjort dem nysgerrige på at opleve verden, når de bliver voksne. Vi var derfor helt overbeviste om, at overgangen til deres gamle folkeskole, da vi kom hjem, ville gå let og smertefrit. Hvilket det sådan set også gjorde.”

Socialt gled de lige ind uden problemer. Begge drenge trivedes i deres gamle klasser med deres gamle kammerater. Og for storebror Louis kørte det faglige også på skinner i alle fag.

Men for lillebror Felix var det straks sværere – i faget dansk:

”Han havde svært ved at stave og læse hurtigt nok på dansk,” fortæller hans mor og tilføjer: ”Måske fordi han jo kun havde gået i skole i Danmark i 0. klasse, inden vi rykkede ud.”

Danskfærdighederne kommer desværre ikke hverken over middagsbordet eller ved godnat-læsningen, selvom dét bestemt også er meget værdifuldt.

Anja Kjær, undervisningschef i Danes Worldwide

”Ikke spor usædvanligt”

Spørger man undervisningschef i Danes Worldwide, Anja Kjær, der er uddannet dansklærer med mange års undervisningserfaring, er hun til gengæld langtfra overrasket over forløbet.

”Det er ikke spor usædvanligt, at børnenes danskkundskaber er ringere, hvis de ikke har været prioriteret gennem en længere periode som for eksempel et udlandsophold. Danskfærdigheder er som en muskel, der skal trænes og holdes ved lige. Du løber heller ikke et maraton, hvis ikke du i lang tid forinden har løbetrænet. Og danskfærdighederne kommer desværre ikke hverken over middagsbordet eller ved godnat-læsningen, selvom dét bestemt også er meget værdifuldt.

Derfor anbefaler vi alle familier i udlandet, at de sørger for, at deres børn modtager egentlig danskundervisning, når de er ude.

Anja Kjær, undervisningschef i Danes Worldwide

Derfor anbefaler vi alle familier i udlandet, at de sørger for, at deres børn modtager egentlig danskundervisning, når de er ude. Og jeg kan kun sige, at familien her af flere grunde kunne have haft stor glæde af vores online danskundervisning: For det første kan opgaverne løses derhjemme, så børnene ikke skal køres frem og tilbage for at blive undervist.

For det andet er vores undervisning tilrettelagt, så opgaverne kan løses fleksibelt, når det passer tidsmæssigt ind i børnenes hverdag. Om det er onsdag eftermiddag eller for eksempel lørdag formiddag spiller ikke ind i forhold til vores undervisningstilbud. Og for det tredje skal der faktisk ikke – for de mindste børns vedkommende – afsættes mere end typisk en halvanden times tid til opgaverne hver uge, for at børnenes danskniveau holdes fagligt oppe.”

Online danskundervisning på flere niveauer

Danes Worldwide tilbyder online danskundervisning til børn, unge og voksne på flere niveauer. Du kan følge undervisningen, når det passer ind i din hverdag, og du får altid personlig feedback på dine opgaver.

Vi starter løbende nye hold over året, så du kan starte, når det passer dig.

Læs mere om danskundervisningen og prøv en demo

For hele familien

Nogle opgaver i Danes Worldwides online danskundervisning tager udgangspunkt i de DANES-film, som undervisningsafdelingen selv producerer i samarbejde med dygtige filmfolk, forklarer Anja Kjær.

”Og filmene handler om alt mellem himmel og jord – fra Dronning Margrethe over Skagensmalerne til hjemløse i Danmark. Vi tager altid emner op i vores filmproduktioner, som, ud over elementer i selve danskundervisningen, også afspejler det danske samfund på forskellige lærerige og interessante måder. Og hvad der er unikt hos os er, at vores undervisning også inddrager dansk natur, kultur og historie i vores Danes-film. Og kultur skal forstås meget bredt. Det kan lige så godt være børne- og ungdomskultur som mad- og slikkulturen.

Og vi ved fra vores kontakt med forældre til børn på onlineundervisningen, at mange familier ude i verden faktisk hygger sig sammen med at se filmene. På den måde bliver man også opdateret på, hvad der foregår hjemme i Danmark – kulturelt, historisk og samfundsmæssigt.”

familie
Foto: Privat

Ud igen

Fra Louis’ og Felix’ folkeskoles side var der ingen hjælp at hente i begyndelsen. Så familien Agersted overvejede, hvordan de skulle gribe situationen an. Men inden forældrene selv nåede at finde en løsning på ekstra danskundervisning til Felix, fik skolen dog øjnene op for, at Felix ikke var den eneste, der var udfordret med det danske sprog på sin årgang.

Der var i alt seks børn på skolen med samme behov, og skolen fik derfor stablet ekstra danskundervisning på benene. Undervisningen er lige begyndt her efter sommerferien 2022, så endnu ved Lise ikke, om tiltaget har virket.

”Vi er meget spændt på resultatet, når de næste gang skal testes.”

Familien Agersted har på ingen måde fortrudt deres ophold i Paris. Til spørgsmålet, om de skal ud igen, svarer Lise:

”Helt klart! Men det bliver først, når drengene, som nu er 10 og 13 år, er færdige med skolen og flyttet hjemmefra.”